1 januari 2011

Voornemens

Herinneringen aan 2010:
Het eindeloze bouwstof van onze verbouwing, tot op de zolderverdieping. Maanden bezig geweest, mooi eindresultaat. Niet te geloven hoeveel kleiner onze huiskamer vroeger was. Twee meter extra, het voelt als meer.
Het laatste rondje golf dat ik met Jort liep, begin mei, in Vlagtwedde, tijdens een vakantie in Groningen. Ik speelde als een krant, maar het was leuk. Ik wist toen nog niet dat het het laatste rondje zou zijn. Jort wel.
Het onverwachte bezoek van Jort, met Sjoukje en mijn ouders aan ons vakantieadres in de Eifel, begin augustus. Ook toen besefte ik nog amper hoe waardevol dat dagje samen zou zijn.
Twee keer een bezoek aan een wildpark in diezelfde Eifel, eerst met het gezin, vlak daarna met de Spiderclub. Lekker met open autootjes tussen de lama's en de wilde zwijntjes doorsturen.
De scheiding van vriend en collega Dennis, die nu op een andere etage werkt binnen het pand van onze gezamenlijke werkgever. Jammer, dat dagelijkse geklets over niks mis ik wel.
De laatste week met Jort in het UMC in Utrecht: van het moeizame weekend ervoor tot aan het laatste levende beeld van hem, donderdagavond 18 november. Zijn opgestoken duim bij het verlaten van zijn kamer.
De wandeling naast zijn kist richting crematorium; broer Frank aan de andere kant, samen tussen vier in stemmig grijs geklede dragers, lopend in een lichte regenbui. 'Hoed op, heren', waarop de dragers gelijktijdig hun kachelpijpen opzetten.
Mijn huilbui in de auto, afgelopen oudejaarsdag bij het ophalen van oliebollen in Maarsen, op de parkeerplaats bij bakkerij Olink. Dat krijg je als er opeens Queen uit je speakers komt. Who wants to live forever?

Voornemens voor 2011:
Gezonder eten. Ik zal het niet meer over lijnen hebben, zoals de afgelopen jaren. Ik ben in 2010 welgeteld een kilo afgevallen. En niet door minder eten. Maar een goede gezondheid is meer waard dan wat ook.
Regelmatig golfen. Heb ik Jort beloofd, in onze laatste minuten samen. Doen dus. Met drie keer per jaar kom ik niet meer weg. Wekelijks op de drivingrange en tenminste maandelijks een rondje lopen.
Vroeger gaan slapen. Mirjam gaat veel vroeger op stok dan ik, het wordt bij mij meestal na middernacht. Te veel gammele nachtjes, zeker als zo'n klein wurm zich tijdens de nacht ook nog tussen ons in worstelt.
Meer tijd voor Mirjam maken. Druk gezin, drukke baan, genoeg zorgen. Een relatie vraagt om goed onderhoud. Believe me, I know.
Mijn eerste kinderboek schrijven. Idee ligt klaar. Nu moet het er van komen. 2011 moet weer een creatief en inspirerend jaar worden. Ik ga mijn best doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten