26 januari 2011

Rijmelarij

Ik lees te weinig boeken. De niet al te grote boekenkast in onze huiskamer puilt weliswaar uit, maar aan lezen kom ik onvoldoende toe. Ik maak er geen tijd voor, dat is een eerlijker verklaring. In het verleden heb ik van een aantal vooraanstaande schrijvers wat bekende werken gekocht, om in ieder geval een boekenkast te hebben die enigszins intellectueel verantwoord is. Het lezen van al die boeken is een voornemen dat elke keer weer de kop opsteekt. In de praktijk pak ik sneller een tijdschrift; over auto's, fotografie of computers vooral. Ik consumeer nog wel eens een paar stukjes van A.L. Snijders, maar dat is dan ook 'de meester van het éénharig penseel', schrijver van Zeer Korte Verhalen.
We gaan een weekend naar Rome, dus zal ik zoals altijd een niet al te dik boek in de koffer gooien. Benieuwd of het dit keer lukt om er een deel van te consumeren. Mirjam heeft voor de vlucht de iPod Touch al geclaimd, dus wie weet.
Morgen eerst de landelijke Gedichtendag. Tussen de middag op het werk een uurtje over poëzie, voor wie er zin in heeft. Zelf meedoen mag. Ik heb een gedicht gevonden dat past bij het jaarthema 'nacht'. Beetje gepast voordragen, want het is van de nachtburgemeester van Rotterdam. Leuk initiatief van de werkgever, in het kader van een nieuw intern programma 'broodje cultuur'. Misschien moet ik zelf maar eens proberen een paar gedichten uit de Mac te krijgen. Moeilijk zat, want het mag geen Sinterklaas-rijmelarij wezen en ook geen Candlelight. Maar een leuke uitdaging is het wel. Ik heb zin in dat uurtje morgen en begin de dag met een oproep op Twitter om een gedicht in 140 tekens te schrijven. Benieuwd of de accountants die ik volg een verborgen poëtische kant blijken te hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten