11 oktober 2010

Sterfgeval

10 Oktober 2010, oftewel 10-10-10, is in China extra populair als trouwdatum, want die dag staat in dat land voor perfectie. Helaas gaat dat niet voor alles op, want precies op deze bijzondere dag overlijdt onze, ongetwijfeld in China gebouwde, Dell-computer.
Paniek, want de inmiddels bijna vijf jaar oude desktop vormt het kloppend hart van de communicatie van het gezin. Iedereen heeft er zijn account op staan en er is een vracht aan bestanden op te vinden. Foto's, video's, werkbestanden van Mirjam en mij, documenten van het clubblad van de Alfa Spiderclub, van de kerk, de peuterspeelzaal, niet te vergeten de iTunes-bibliotheek, alle persoonlijke mappen in Outlook en ga zo maar door. Maar hoe we ook proberen, hij komt niet verder dan standby, begint als een vervaarlijke te blazen en doet vervolgens helemaal niets meer. We hadden het kunnen weten, kort geleden wilde hij ook al bijna niet meer opstarten.
Met behulp van de nieuwe werklaptop (waar dit blogje nu even op gemaakt wordt) vinden we een thuisklussende computerreparateur in het dorp, die zowaar op zondagavond bereid is de systeemkast van de Dell aan een onderzoek te onderwerpen. "Alleen voor particulieren", aldus zijn visitekaartje. Daar is het tarief gelukkig ook naar. Binnen een uur komt hij al met een onheilsbericht: de voeding en de geheugenbanken werken gewoon, maar het moederbord lijkt overleden. Reparatie heeft weinig zin gezien de kosten, hij kan hooguit de bestanden van de harde schijf voor ons trachten te redden. Dat is al een hele geruststelling, want de laatste backup op de externe harddisk is toch alweer twee weken geleden. Ik ben blij met zo'n handig mannetje in het dorp, want al kan ik aardig uit de voeten met een computer, bij het openmaken van de systeemkast heb ik geen idee waar ik moet beginnen.
Op zoek naar een nieuw exemplaar dus. Ik zou wel een iMac willen, wat ik ben een absolute Applefan, maar die beginnen bij duizend euro. Een nieuwe Windows-kast kost minder dan de helft. En allebei de auto's kunnen ook wel nieuwe banden gebruiken. Dat wordt weer een dure maand...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten