22 augustus 2010

Mobiele eenheid

De zomervakantie zit er ook op voor mijn twee oudste dochters, die komende week weer naar hun middelbare school gaan. Enigzins tot hun ongenoegen kozen we last minute als vakantiebestemming voor de Eifel; zo´n vakantiepark met een met plexiglas overkapt hoofdgebouw met zwembad, automatenhal en matige restaurants. En of de waterpartij met vissen en het regelmatige live optreden van het illustere Duo Ivana nog niet erg genoeg waren, was er ook nog eens Geen Internet. Of eigenlijk was dat er wel, maar alleen betaald via de KPN Hotspot op het Parc Center. Wij hebben die hotspot niet benut, in tegenstelling tot flink wat andere gasten op het park. Op hun laptops zag ik in het voorbijgaan vooral websites van Marktplaats, Habbo Hotel en Facebook. Je moet ook tijdens je vakantie immers voor je farm zorgen.

Mijn dochters waren die twee weken dus redelijk afgesneden van al hun virtuele contacten en dat viel ze zwaar. Tijdens de rest van de zomervakantie hebben ze dat nadrukkelijk goedgemaakt. Ik wil liever niet weten hoeveel procent van die acht weken vrij zijn doorgebracht achter de schermpjes van hun mobieltjes. Te veel, dat is zeker. Geen moment was de gsm buiten handbereik en zelfs midden in de nacht werd er nog druk over en weer gehyved en gepingd.

Amber is nog geen dertien jaar en inmiddels voorzien van misschien al haar tiende mobieltje; een prachtige witte Blackberry van een type dat mijn baas te veel eer vindt voor zijn werknemers. Camera, video, MP3, mobiel internet, mail: alles zit er op. En dus vergeet ze meteen dat ze nog ergens een splinternieuwe iPod Touch heeft liggen, die ook via WiFi op internet kan. Rebecca gebruikt haar iPod nog wel, maar het vernieuwen van haar mobiele abonnement gaat discussie opleveren, want ook zij wil nu het liefst zo´n smartphone met permanente internetverbinding. 
Het is maar goed dat de school weer begint en dat die school het gebruik van mobieltjes tijdens de lesuren streng verbiedt. Want de verslaving van mijn mobiele eenheid begint ernstige vormen aan te nemen. Of word ik gewoon oud?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten