5 september 2011

Chips en wafels

Ik moet naar Veldhoven voor een video-interview met de cfo van ASML. Voor vertrek monteer ik de TomTom GO 630 op de voorruit van mijn kleine Alfa Spider. Mooi op tijd ga ik weg, volgens de digitale routewijzer zal ik zeker een kwartier tevoren arriveren. Maar de vorige keer dat ik bij Eindhoven reed was de aanpassing van de rondweg nog in volle gang. En mijn TomTom is er ook duidelijk al even niet meer geweest. Hij dirigeert me naar waar vroeger de afslag Veldhoven aan de A2 was. Maar nu niet meer, want bij aanvang van de rondweg splitsen de wegen zich en moet je kiezen voor de snelle rechtdoor-route zonder afslagen, of de rondweg waarmee je Eindhoven en zijn randgemeenten kunt bereiken. De TomTom wijst me daar zelfverzekerd de verkeerde kant op. Tandenknarsend rijd ik op de rechtdoorweg, terwijl ik de afslag van mijn eindbestemming onbereikbaar op de rondweg rechts zie langsflitsen. Pas bij Geldrop kan ik de hoofdroute weer verlaten en omkeren. Inmiddels ben ik niet meer een kwartier te vroeg, maar gewoon vijf minuten te laat bij het indrukwekkende ASML-complex. Na wat gehaast rondrijden voor een parkeerplaats vind ik uiteindelijk de bezoekersplek naast het grijze hoofdkantoor, dat hoog boven de andere gebouwen uittorent.

Cfo Peter Wennink ken ik nog uit mijn jaren bij Deloitte, waar hij eerder partner was. Hij is in twaalf jaar tijd nauwelijks veranderd. Nog steeds een innemende persoonlijkheid met de looks van een Amerikaanse presidentskandidaat. Hij draagt een mooi horloge; een Panerai zo te zien. Tussen de interviewvragen door verhaalt hij graag over het prachtbedrijf waar hij financieel leiding aan mag geven. Zesduizend mensen, die jaarlijks tweehonderd superslimme machines bouwen van soms meer dan vijftig miljoen euro per stuk. Wafelbakmachines, waarmee de Intels en Samsungs van deze wereld hun computerchips kunnen maken; toptechniek op de nanometer. ASML is een bedrijf waar Nederland trots op mag zijn. Dankzij de wizzkids uit Veldhoven lopen wij rond met smartphones, tablets en laptops die telkens weer sneller, kleiner en slimmer zijn. In mijn TomTom zit ook een Samsung-chip gemaakt met een machine uit Veldhoven. Maar af en toe een update binnenhalen helpt wel natuurlijk...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten