10 maart 2011

Toespraak

Tijdens de Oscaruitreikingen van maart 1995 gingen de meeste exemplaren van het beroemde beeldje van de Academy naar Forrest Gump: beste film, beste acteur, beste regie en zo nog een aantal prijzen. De film die bovenaan mijn persoonlijke ranglijst staat was zeven keer genomineerd, maar won helemaal niets. Gelukkig ben ik niet alleen in mijn bewondering, want inmiddels staat The Shawshank Redemption al jaren onwrikbaar op nummer 1 in de top 250 van The Internet Movie Database; de website met een schat aan informatie voor speelfilmliefhebbers. Ook mooi doorvertaald naar een mobiel appje trouwens.
Forrest Gump is een prima film, met knap acteerwerk van Tom Hanks en mooi gemaakte flashbacks. Maar hij kan niet in de schaduw staan van het onbekroonde gevangenisdrama. Je vraagt je dus, zestien jaar na dato, toch af wat de motieven voor die keus zijn geweest. Want ook een icoon als Pulp Fiction deed in datzelfde jaar een gooi naar de prijzen en greep er naast, op een beeldje voor het beste scenario na dan.
Dit jaar heeft de Academy een betere keus gemaakt. Lange tijd leek het alsof The Social Network met de eer zou gaan strijken. Dat had een logische achtergrond: een goedgemaakte film over het begin van Facebook, een netwerk dat in hoog tempo de wereld verovert. Temidden van alle berichtgeving over de razendsnel stijgende beurswaarde van Facebook een belangrijke film, die zelfs invloed op die waarde zou kunnen hebben. Miljardair-oprichter Mark Zuckerberg was er niet zo blij mee. De waarheid wordt in The Social Network wat geweld aangedaan ten behoeve van een vlotte verhaallijn, blijkbaar. Maar op papier is het scenario hoe dan ook spannender dan dat van de uiteindelijke Oscar-winnaar. Een twee uur durend verhaal over het spraakgebrek van een voormalige koning van het Verenigd Koninkrijk, dat klinkt niet als een blockbuster. Toch heb ik deze week ademloos naar The King's Speech zitten kijken, in de Pathébioscoop aan het fraaie Buitenhof in Den Haag. Samen met een aantal communicatie-vakbroeders, die net als ik hun brood deels als speechschrijver verdienen. Dat de inhoud van die speech zelf niet erg belangrijk bleek in het verhaal heb ik graag voor lief genomen. 'I have a feeling my career has just peaked', zei Oscarwinnaar Colin Firth bij het in ontvangst nemen van zijn beeldje. Subtiel Brits gevoel voor humor, maar hij zou zomaar gelijk kunnen hebben. Mijn persoonlijke top 10 van beste films is even door elkaar geschud. En ik krijg zin om weer eens een aardige toespraak te schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten