Ik woon in Breukelen, één van de dorpjes langs de A2 die in de ogen van de Telegraaf schuldig zijn aan de invoering van martelende snelheidsmaatregelen tussen Utrecht en Amsterdam. De krant van wakker Nederland haalde een week lang de grootste chocoladeletters van stal om op de voorpagina het onrecht dat de automobilist wordt aangedaan aan de kaak te stellen.
Opmerkelijk, als je bedenkt dat er in de bijna twee jaar dat het nieuwe tienbaanstraject van de A2 wordt gebruikt amper gekrakeel is geweest over het gegeven dat je er maar honderd mag rijden, in plaats van honderdtwintig zoals voorheen. Geen woedende krantenkoppen, geen sappige items in het journaal. Tevreden reden wij als forensen heen en terug van huis naar onze werkplek, filevrij en dus veel vlotter dan al de jaren ervoor. Soms reden we een paar kilometer harder dan officieel mocht, gewoon omdat de rest dat ook deed en je niet zo scherp zat op te letten. Gaf niks. Af en toe werd er gecontroleerd op snelheid en dan kon je bekeurd worden. Dat hoorde bij het spel tussen automobilist en politie-apparaat.
Niemand in de omgeving klaagde over die paar kilometer snelheidsoverschrijding waar we ons af en toe aan schuldig maakten. Ik kan me althans geen boze brieven in het lokale sufferdje herinneren. Alles werkte, kortom, prima. Automobilisten blij, omwonenden blij.
Maar toen kwam de Genadeloze Trajectcontrole en opeens is alles anders. De gemeente Stichtse Vecht wordt bewoond door zelfzuchtige randdebielen die zeuren over lawaai en fijnstof, de forens wil opeens minstens honderddertig kunnen rijden en schreeuwt moord en brand met hulp van de Onderbuikbode van Sjuul Paradijs. En de wetgever is in de ogen van de kiezer weer eens het contact met de samenleving kwijt.
Het had, kortom, veel geld en negatieve energie gescheeld als die trajectcontrole niet was aangebracht. Want zonder ging alles goed. Nu niet meer. Ook in een ander opzicht niet, want de A2 is er opeens een stuk gevaarlijker op geworden. Precies een jaar geleden schreef Wired Magazine een uitstekend artikel over de gevaren van moderne automobiele veiligheidsvoorzieningen als adaptive cruise control en brake assist. Te veel vertrouwen op zelfstandig ingrijpende auto's maakt bestuurders luier, onoplettend en sneller versuft. Dat verhaal is niet voor niets geïllustreerd met een foto van een automobilist die al rijdend met zijn mobieltje in de weer is. Want wat doe je op een saaie brede snelweg, waar je gedwongen je cruise control moet gebruiken om maar geen kilometertje te hard te rijden? Precies, je gaat andere dingen doen. Even de smartphone erbij, een Whatsappje sturen, je mail checken, een filmpje bekijken desnoods. Kan makkelijk, de politie controleert toch niet want de trajectcontrole doet het werk al. Ik voorspel meer ernstige ongelukken op de A2. Omdat we nu honderd moeten rijden, in plaats van soms per ongeluk even honderdtien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten