6 juni 2011

Filmpje

In tijd van enkele weken heb ik verschillende workshops bijgewoond over social media, handig 'in house' georganiseerd. Eerst over de meerwaarde van Twitter en vervolgens een middagje LinkedIn voor gevorderden. Handige sessies, met praktische tips om meer te halen uit nieuwe communicatiemiddelen die meer en meer de traditionele opzij duwen of op zijn minst een waardevolle aanvulling daarop vormen.
Op het lijstje nieuwe media stond alleen nog het maken van video-items voor internet, om de eigen websites van de werkgever te kunnen verrijken met bewegend beeld. Ik heb in mijn loopbaan meegewerkt aan een flinke stapel videoproducties; van corporate promovideootjes tot registraties van evenementen en van brutaal filmwerk in Manhattan tot het vanuit een film tot leven laten komen van een actrice. Iedere keer stond ik te kijken van de hoeveelheid tijd, menskracht en materiaal die nodig was om er iets fatsoenlijks van te maken: productiebureaus, cameramensen, regisseurs, grip, licht, styling, autocue. Vrachtwagens vol voor de deur. Het eindresultaat mocht er dan ook zijn: superstrak gefilmd, perfect belicht en mooi gemonteerd. Een beetje knappe videocamera kostte al snel een ton of meer, de montagestudio vroeg op zijn minst een flinke zolderruimte. Maar de tijden zijn veranderd. We zijn gewend geraakt aan rauwe, ongepolijste YouTube filmpjes, schokkerig gemaakt met een mobieltje maar wel op het moment dat er toe doet. En dat is vaak het belangrijkste. Op de pc kijk je regelmatig naar videobeelden ter grootte van een postzegel, die toch de moeite waard zijn om te bekijken.
Natuurlijk kun je nog steeds prachtige video's laten maken, maar het hoeft niet meer altijd. Dus ga ik vanaf deze week zelf, gewapend met een videocameraatje ter grootte van een gsm, de boer op om video items te filmen en vervolgens op het laptopje te monteren. Het cameraatje kost nog geen tweehonderd euro, maar biedt fraai HD-videobeeld. Het montageprogramma kost minder dan honderd. Driehonderd euro plus een tweedaagse videocursus als basis en dan kun je aan de slag. Het eerste proeffilmpje, op een lauwe vrijdagmiddag gedraaid op kantoor, valt niet tegen. Tijd om fatsoenlijk te kunnen monteren is de belangrijkste randvoorwaarde, want iedere seconde beeld moet achteraf op de juiste plek worden gelegd. Dat wordt nog een uitdaging in de agenda. Maar ik verheug me al op mijn eerste eigen videoproductie, via internet bereikbaar voor de hele wereldbevolking.

1 opmerking: