12 december 2011

Geldboom

Mijn oudste dochter was zes jaar toen Gerrit Zalm, destijds gevierd minister van Financiën, op 1 januari 2002 de allereerste eurobiljetten uit de muur trok. Nederland morde bij het verlies van de sterke eigen munt en de stevige prijsstijgingen die met de invoering van de euro gepaard gingen. Zelf vond ik het afgezien van dat prijsopdrijvende effect toch wel handig, zo'n munt waarmee je overal in Europa terecht kunt. Maar amper tien jaar verder staat de oude wereld bijna op omvallen, omdat twintig jaar terug in Maastricht de verkeerde afspraken zijn gemaakt. De experts zijn het er inmiddels over eens dat we niet bij een monetaire unie hadden moeten beginnen, maar eerst de boekhouding in heel Europa op orde hadden moeten krijgen. Het is te laat om daar spijt van te hebben, nu is het zaak het slagzij makende schip drijvende te houden. Zonder euro zijn we nog veel slechter af, aldus de huidige opvolger van de goedlachse Zalm.
In de beleving van mijn kinderen is er nooit een andere munteenheid geweest dan de euro. Maar van de vijf decennia dat ik zelf op deze aardkloot rondloop waren er vier waarin we betaalden met duppies, daalders en een geeltje.  Dus kan ik het nog steeds niet laten om regelmatig even terug te rekenen naar de gulden, als ik iets afreken in euro's en het gevoel heb dat ik teveel betaal. Een liter benzine kost gewoon drie gulden vijftig, dat hadden we destijds niet eens geloofd. Koffie op een terras kan zo maar acht gulden zijn. Een dagje parkeren onder het Museumplein kostte me deze zomer bijna honderd gulden en toch stond de garage helemaal vol.
In het eerste weekend na Sinterklaas ga ik op jacht naar een knappe kerstboom. Niet te klein graag en met een kluit, want hij moet in een grote pot die al klaar staat. De locale gelegenheidsverkoper-aan-huis heeft dit jaar alleen maar gezaagde bomen met een kruis, op een enkel stompje in een pot na. Prijs voor een gezaagde boom in het juiste formaat: €55. Dat noem ik honderdtwintig gulden, voor een boom die na dik drie weken weer het huis uit gezet wordt. Dag locale handelaar, ik ben niet gek. Ook bij de bouwmarkten in de buurt staat niks fatsoenlijks, maar dankzij een tip van een verkoper vind ik een knappe boom met kluit uiteindelijk bij een marktkraam naast een winkelcentrum aan de noordkant van Utrecht. Omgeving welstandsklasse C en D en dus kost de boom, die amper in de auto past, maar €22. Geen gek te vinden hier die honderdtwintig gulden over heeft voor een kerstboom. Hij staat er weer netjes bij dit jaar. Moet ik hem volgend jaar misschien alweer in guldens afrekenen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten