22 januari 2012

PechaKucha

De eerste weken van het nieuwe jaar bieden iets meer gelegenheid om de accu op te laden voor een nieuw seizoen vol perscontacten, debatbijeenkomsten en de organisatie van de jaarlijkse Accountantsdag. Tijd voor het opdoen van de nodige inspiratie. Ik meld me aan voor de PechaKucha Night Amsterdam, voor mij een onbekend fenomeen maar met een boeiend uitgangspunt: een dozijn presentaties achter elkaar van ieder maar dik zeseneenhalve minuut, waarin je gebonden bent aan twintig slides die elk ook twintig seconden te zien zijn. Bijwonen kost het absurde bedrag van zeven euro per persoon. Het blijkt om een nogal studentikoos evenement te gaan, gehouden in een rauwe feestzaal onder het redactiepand van dagblad Trouw in de Amsterdamse Wibautstraat.  Simpele klapstoeltjes, oude zitzakken langs de wand en een grote bar met veel bier en een raar merk colaflesjes. Het publiek bestaat vrijwel geheel uit (oud)studenten van diverse creatieve opleidingen: architectuur, grafische school, kunstacademie. Veel kekke brillen en jonge mannen met een overschot aan gezichtsbeharing. Ik leer bij aanvang dat PechaKucha wereldwijd inmiddels in 466 steden is gehouden en dat dit al de twintigste editie in Amsterdam is. Blijkbaar heb ik zitten slapen de afgelopen jaren, of ik hoor simpelweg niet tot de doelgroep en kom er nu - met dank aan Twitter - per ongeluk achter. Evengoed amuseer ik me als vreemde eend in de bijt uitstekend. Er zijn boeiende korte presentaties over film, design, kunst, industriële vormgeving en de uithoeken van het internet. Alles met een ruw en ongefilterd randje, wat erg verfrissend is om mee te maken. Enig bekend gezicht is van internetjournalist Alexander Klöpping, die regelmatig aanschuift bij Matthijs van Nieuwkerk. In real life ziet hij er nog iets meer uit als de internetnerd die hij is, tenger en een beetje bleekjes, alsof ook veel nachtelijke uren achter zijn MacBook worden doorgebracht. Maar ook hij heeft een prima kort verhaal. Na afloop gaat de groep harige creatieven collectief aan het bier, maar daar pas ik allang niet meer tussen. Op naar huis dus, vol nieuwe inspiratie; voor maar zeven euro. Doe ik vast nog wel eens.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten