Ik houd van film en fotografie. En van camera's. In de piepkleine vitrine van het wandmeubel in onze huiskamer heb ik een aantal fototoestellen staan uit vroeger tijden. Daaronder een nog altijd mooie Olympus OM1, in de jaren zeventig geroemd als hoogwaardige en toch compacte reflexcamera. De lenzen waren zo goed dat zelfs sommige fotografen van het beroemde Magnum fotocollectief bereid waren hun Leica er voor te laten staan.
Temidden van het digitale geweld van supersnelle autofocus camera's zijn er nog steeds mensen die die kwaliteit onderkennen. Voor het maken van een introfilmpje voor onze jaarlijkse Accountantsdag ontmoet ik cameraman Rob Hodselmans. Eén van de beste cameramensen die er in de wereld van de sfeerreportage in ons land te vinden is. Gepokt en gemazeld naast tv-presentatoren als Wilfried de Jong en Peter van Ingen, prijzenwinnend en met een heel eigen, filmische stijl van werken. Cinematograaf, heet hij ook wel.
We komen samen bij het ministerie van Financiën in Den Haag. Een blokkendoos-achtig gebouw met eindeloze gangen en een indrukwekkende overdekte binnentuin. Hier neemt Rob beelden op voor een kort portret van één van de deelnemers aan ons slotdebat. Hij heeft zichzelf voorzien van een draagbare videoset, waarin een gewone Canon EOS-reflexcamera de hoofdrol speelt. Anno nu kun je met die dingen prachtig in HD-kwaliteit filmen. De objectieven zijn verwisselbaar, de geheugenkaarten snel en groot genoeg om hele films mee op te nemen. Menig tv-programma wordt inmiddels op deze manier gemaakt.
Rob hangt de camera aan een beugel die hij in een rugzak op zijn rug draagt en kan zo vanaf de schouder prachtig materiaal schieten. Ik heb vooraf zijn eerste filmpje voor het item gezien en ben onder de indruk van zijn werkwijze. Helemaal als ik het objectief herken dat hij, via een verloopring, aan zijn EOS-camera koppelt. Een oude vastbrandpuntlens van Olympus, die bij het filmen soms wordt afgewisseld met een vergelijkbaar lensje van Contax, ook topoptiek. Daarmee maakt Rob beelden waarin prachtige scherptediepte voorop staat. Oude spullen, maar er kan geen moderne zoomlens tegenop. Cinematograaf, dat had ik ook best willen worden, achteraf. Mooi vak.
Is dat een 50 mm/1.2 OMZ-lens op die Canon?
BeantwoordenVerwijderenDie oude OM-lenzen zijn inderdaad spectaculair goed. Ik gebruik er verschillende op mijn digireflexen en de moderne zooms leggen het er inderdaad tegen af. Zelfs bepaalde OM zooms zijn beter. Kijk maar eens op http://www.flickr.com/photos/schwep/135917426/ .
Misschien moet ik mijn oude OM1 en OM2 ook in een vitrine zetten... ;-)