10 juni 2012

Leeuw

De Quote Top 100 van jonge miljonairs (tot veertig jaar) bestaat voor een belangrijk deel uit voetballers; de meeste zijn nog lang geen dertig jaar oud. Ze rijden in grote Mercedessen of BMW's, in een Porsche Panamera of een Range Rover. Populair is ook de Bentley Continental GT;  prijs vanaf twee ton. Ze zijn getrouwd met oogverblindende prinsessen, die hun nomadenbestaan verzachten met shoppen in de mooiste winkelstraten van Europa. Om de voetballende miljonairs heen zoemen zaakwaarnemers, persoonlijke assistentes, financieel adviseurs, communicatiemanagers, masseurs en mental coaches. Allemaal eten ze een graantje mee uit de welgevulde ruif van de sterspelers. En dus dragen ze die op handen.
Elevier publiceerde begin juni haar jaarlijkse onderzoek Wie verdient wat. Op de cover bekende gezichten, zoals DNB-baas Klaas Knot (€ 166.817), Eurocommissaris Neelie Kroes (€ 329.572) en prinses Máxima (€ 246.000). Mooie inkomens, maar een fooi vergeleken met Robin van Persie (€ 4.390.000) of Wesley Sneijder,  die vorig jaar bij Inter Milaan € 12.120.000 op zijn rekening mocht bijschrijven. Bert van Marwijk heeft dit EK voor tweehonderdtien miljoen euro in het veld staan.
Ik heb totaal geen verstand van voetbal, net als de meeste van de zeventien miljoen bondscoaches die dit landje telt ten tijde van een groot toernooi. Volgens mijn voorspelling in de voetbalpoule van mijn werkgever haalt Oranje de volgende ronde van het EK niet. Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg. Maar ik vrees het ergste. 'Legoland verslaat egoland', kopte de website van Der Spiegel na het verlies tegen de Denen. Alleen een hongerige leeuw kan echt scherp en geconcentreerd jagen. Met een volle maag spant hij zich liever niet in.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten