16 april 2012

Winkelen

Tien jaar terug kon Selexyz de internetboekhandel Bol.com kopen voor een lullige twee ton. Maar de bazen van de chique boekhandels sloten hun ogen voor de nieuwe tijd en lieten die buitenkans aan hun neus voorbij gaan. Vrolijk gingen ze met hun te grote winkels op te dure locaties de ondergang tegemoet. Albert Heijn kocht Bol.com kortgeleden alsnog, voor de lieve som van driehonderdvijftig miljoen euro. Veel geld, maar een schijntje vergeleken met de één miljard dollar die Facebook lachend betaalt voor Instagram, een appje waarmee je fotootjes kunt maken met je iPhone. Er werken twaalf mensen bij Instagram, dat amper twee jaar oud is. Ze zijn nu alle twaalf multimiljonair. De handel in appjes wordt de nieuwe internethype. Of bubbel, als we elkaar maar gek genoeg maken.
Bol.com is veel meer dan twaalf mensen en een lollig appje. Het is niet meer alleen een internetboekhandel, je kunt er ook speelgoed kopen, je camera of je laptop. En nu ook babyspullen, met als introductieaanbod een paar megapakken Pampers voor weinig. Dat voelt al aardig als de supermarkt. Ongetwijfeld komt er in de AH-winkels straks een ophaalplek voor je aankopen bij Bol, want ze zijn immers ook na reguliere werktijd nog open. Dan laat je je online bestelling gewoon daar bezorgen. Op de website van Bol.com kun je ondertussen makkelijk naar het bestellen van je dagelijkse boodschappen, via een hoekje dat je doorlinkt naar Appie. Prachtig allemaal. Ondertussen hol ik nog gewoon drie locale AH-vestigingen af, op zoek naar het laatste exemplaar van het kartonnen winkeltje dat de slimme marketeers van Ahold hebben bedacht om hun eigen jubileum kracht bij te zetten. Pas bij winkel nummer drie heb ik beet, in de andere filialen zijn de schappen met de opvouwbare winkeltjes (prijs € 12,99) en het bijbehorende speelgoed helemaal leeg, amper een week na het begin van de actie. Lullig met plakband bevestigde briefjes vragen de klant om 'excuses voor het ongemak'. Net als bij al die eerdere spaaracties. De inkopers in Zaandam snappen hun eigen succes nog steeds niet.
Het kartonnen winkeltje is in het kleine slaapkamertje van Merle opeens weer erg groot. Als mijn driejarige dochter voortaan 's ochtends wakker wordt ziet ze als eerste haar eigen winkel van Albert Heijn. De droom van supermarktmanager Harry is waarheid geworden. Daar heeft-ie helemaal geen internet voor nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten